STATUT
|  |
Polskiego Towarzystwa
Fizjologicznego
Art.
l
NAZWA, SIEDZIBA, TEREN
DZIAŁALNOŚCI, CHARAKTER PRAWNY I PIECZĘĆ TOWARZYSTWA
§1. Stowarzyszenie założone w roku 1936 nosi nazwę
"Polskie Towarzystwo Fizjologiczne - Societas Physiologorum
Polonorum" (Polish Physiological Society), zwane w dalszych paragrafach
Statutu: Towarzystwo.
§2.
Towarzystwo jest społecznym stowarzyszeniem osób zajmujących się fizjologią i
naukami pokrewnymi.
§3. Terenem
działania Towarzystwa jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą miasto Kraków, w
którym stale pracuje prezes Zarządu Głównego.
§4. Na
obszarze swojej działalności Towarzystwo tworzy oddziały, z których każdy
posiada określony terytorialnie zasięg działania.
§5.
Towarzystwo ma osobowość prawną, jest zarejestrowane i działa na podstawie
obowiązującego prawa o stowarzyszeniach.
§6. Towarzystwo używa pieczęci z napisem: "Polskie
Towarzystwo Fizjologiczne, Zarząd Główny", "Polskie Towarzystwo
Fizjologiczne, nazwa oddziału" lub "Polskie Towarzystwo
Fizjologiczne, nazwa sekcji."
Art.
2
ZADANIA I ŚRODKI TOWARZYSTWA
§7. Zadaniem
Towarzystwa jest pogłębianie wiedzy fizjologicznej, upowszechnianie w
społeczeństwie jej osiągnięć, zrzeszanie osób pracujących w dziedzinie nauk
fizjologicznych oraz popieranie badań i prac naukowych w tej dziedzinie.
§8. Polskie
Towarzystwo Fizjologiczne reprezentuje polską fizjologię w kraju i za granicą.
§9. W celu
spełniania swoich zadań Towarzystwo stosuje następujące środki działania:
a)
urządzanie posiedzeń naukowych,
b)
organizowanie publicznych odczytów i wykładów,
c)
organizowanie zjazdów, sympozjów i konferencji, tak krajowych jak i
międzynarodowych,
d)
współpracę z Polską Akademią Nauk oraz branie udziału w pracach i
przedsięwzięciach pokrewnych towarzystw krajowych i zagranicznych,
e)
wydawanie własnych czasopism i oddzielnych publikacji naukowych,
f)
publikowanie w kraju i za granicą informacji o dorobku naukowym Towarzystwa,
g)
ogłaszanie konkursów naukowych, przyznawanie wyróżnień, nagród i dotacji w
związku z badaniami w dziedzinie nauk fizjologicznych,
h)
udzielanie informacji w dziedzinie nauk fizjologicznych władzom państwowym i
organizacjom społecznym oraz dokonywanie ekspertyz z tego zakresu,
i)
współdziałanie w planowaniu, organizacji i koordynacji naukowej w dziedzinie
nauk fizjologicznych,
j)
wysuwanie propozycji i opiniowanie merytoryczne w sprawach nauczania fizjologii
i kształcenia kadry naukowo-dydaktycznej,
k)
wyrażanie opinii i wysuwanie sugestii w sprawach obsady stanowisk kierowniczych
w placówkach naukowych i naukowo-dydaktycznych z dziedziny nauk
fizjologicznych,
l)
przyznawanie osobom szczególnie zasłużonym członkostwa honorowego lub
honorowego medalu im. Napoleona Cybulskiego,
m)
powoływanie komisji do wykonywania poszczególnych zadań.
Art.
3
CZŁONKOWIE TOWARZYSTWA
§10.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na: a) zwyczajnych, b) honorowych i c)
wspierających.
§11. Członkiem
zwyczajnym Towarzystwa może zostać każda osoba, która opublikowała przynajmniej
jedną pracę badawczą z dziedziny nauk fizjologicznych. Kandydaturę na członka
zwyczajnego proponuje dwóch zwyczajnych członków Towarzystwa, po czym odbywa
się głosowanie na zebraniu odpowiedniego Oddziału Towarzystwa. Kandydata
przyjmuje Zarząd Główny na podstawie wniosku Zarządu Oddziału.
§12. Członkowie
zwyczajni obowiązani są płacić składkę roczną w wysokości ustalonej przez Walne
Zgromadzenie.
§13. Jeżeli
członek zwyczajny zostanie członkiem honorowym Towarzystwa, zachowuje wszystkie
prawa członka zwyczajnego, natomiast zostaje zwolniony od obowiązku płacenia
składek od początku następnego roku kalendarzowego od dokonania wyboru.
§14. Na
członka honorowego mogą być wybierani przez Walne Zgromadzenie zarówno
obywatele Rzeczpospolitej Polskiej, jak i cudzoziemcy, którzy położyli wybitne
zasługi w dziedzinie nauk fizjologicznych lub też w szczególny sposób zasłużyli
się Towarzystwu. Członkowie honorowi zwolnieni są od składek członkowskich.
Umowtywowane wnioski o nadanie członkostwa honorowego przedkłada Walnemu
Zgromadzeniu Zarząd Główny z inicjatywy własnej lub Zarządu Oddziału lub też
innej co najmniej 30-osobowej grupy członków Towarzystwa. W dwóch ostatnich
przypadkach wnioski winny być złożone w Zarządzie Głównym co najmniej na 3
miesiące przed terminem Walnego Zgromadzenia.
§15. Członkiem
wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna popierająca Towarzystwo poprzez
uiszczanie na jego rzecz ustalonych składek bądź dotacji lub pomagająca
Towarzystwu w innej formie. Członka wspierającego reprezentuje wobec
Towarzystwa uprawniony przedstawiciel. Członkowie wspierający mają wszystkie
prawa i obowiązki członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa
wyborczego. Członków wspierających przyjmuje Zarząd Główny.
§16. Wszyscy
członkowie Towarzystwa mają prawo:
a)
czynnego udziału w posiedzeniach, konferencjach i zjazdach naukowych
Towarzystwa,
b)
bezpłatnego korzystania z odczytów Towarzystwa,
c)
otrzymywania wydawnictw Towarzystwa na warunkach ustalonych przez Zarząd
Główny,
d)
czynnego udziału w Walnych Zgromadzeniach Towarzystwa,
e)
wybieralności do władz Towarzystwa,
f)
przedstawiania kandydatów na członków zwyczajnych, honorowych i wspierających
Towarzystwa,
g)
przedstawiania Zarządowi Głównemu lub Zarządom Oddziałów kandydatów do władz
Towarzystwa,
h)
przedstawiania wniosków Zarządowi i Walnemu Zgromadzeniu,
i)
zaznajamiania się ze sprawozdaniami z posiedzeń i czynności Zarządu,
j)
punkty e, f oraz i - nie dotyczą członków wspierających.
§17.
Członkowie mają obowiązek brania czynnego udziału w pracach Towarzystwa,
popierania jego zamierzeń, referowania na posiedzeniach Towarzystwa swoich prac
naukowych, które powinni ogłaszać w miarę możliwości przede wszystkim w
wydawnictwach Towarzystwa.
§18. Członek
pragnący wystąpić z Towarzystwa powinien zawiadomić o tym Zarząd Oddziału na
piśmie i uiścić składkę przypadającą do końca roku.
§19. Członków zalegających z opłatą składek dłużej niż 1
rok lub nie wywiązujących się ze swoich obowiązków, Zarząd Główny może skreślić
z listy członków Towarzystwa na wniosek Zarządu Oddziału.
§20.
Członkowie nie przestrzegający niniejszego Statutu oraz regulaminów wydanych na
jego podstawie jak i członkowie skazani prawomocnym orzeczeniem Sądu
Koleżeńskiego Towarzystwa, zostają wykluczeni przez Zarząd Główny. Wyrok sądowy
pozbawia członkostwa wówczas, gdy orzeka utratę praw obywatelskich i
honorowych. Wykluczenie występuje na mocy uchwały przyjętej przez 2/3 członków
Zarządu Głównego, na wniosek Sądu Koleżeńskiego Towarzystwa lub na wniosek
Zarządu Oddziału. Wykluczonym przysługuje prawo złożenia odwołania do najbliższego
Walnego Zgromadzenia. W razie odwołania. Walne Zgromadzenie podejmuje w tej
sprawie decyzję ostateczną.
Art.4
ZASADY ORGANIZACYJNE TOWARZYSTWA
§21.
Towarzystwo organizowane jest na następujących zasadach:
a)
wszystkie władze Towarzystwa pochodzą z wyboru przeprowadzonego w tajnym
głosowaniu,
b)
wszystkie władze Towarzystwa obowiązane są składać członkom Towarzystwa
sprawozdanie ze swojej działalności za okres kadencji na Walnych
Zgromadzeniach, po czym następuje zatwierdzenie sprawozdań większością głosów,
c) uchwały władz Towarzystwa podejmowane są
większością głosów z wyjątkiem przypadków przewidzianych w § 20 i 30,
d)
uchwały i wytyczne władz naczelnych są wiążące dla innych władz Towarzystwa,
e)
praca we wszystkich władzach Towarzystwa wykonywana jest społecznie,
f)
uchwały władz Towarzystwa nie mogą być sprzeczne ze Statutem,
g)
jednostkami organizacyjnymi Towarzystwa są Oddziały i Sekcje - o utworzeniu,
rozwiązaniu się i zasięgu terytorialnym Oddziału oraz o powstaniu lub
likwidacji Sekcji na bieżąco decyduje Zarząd Główny, a ostatecznie najbliższe
Walne Zgromadzenie.
Art.
5
WŁADZE NACZELNE TOWARZYSTWA
§22. Władzami
Naczelnymi Towarzystwa są:
a)
Walne Zgromadzenie,
b)
Zarząd Główny,
c)
Główna Komisja Rewizyjna,
d)
Sąd Koleżeński.
§23. Walne
Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
§24. Walne
Zgromadzenia bywają zwyczajne i nadzwyczajne. Tak jedno jak i drugie zwołuje
Zarząd Główny.
§25. Zwyczajne Walne Zgromadzenia odbywają się co trzy
lata, tj. w ciągu roku kalendarzowego, w którym upływają trzy lata od
ostatniego Walnego Zgromadzenia
§26. Zarząd
Główny może zwołać w razie potrzeby Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie. Ponadto
Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie na żądanie
Głównej Komisji Rewizyjnej albo na pisemne żądanie co najmniej 1/6 członków
zwyczajnych Towarzystwa. W tych przypadkach Zgromadzenie powinno być zwołane w
terminie nie późniejszym niż 2 miesiące od złożenia żądania, z wyjątkiem okresu
wakacyjnego. Żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia powinno
zawierać proponowany porządek obrad.
§27. W razie
gdyby Zarząd Główny nie zwołał Walnego Zgromadzenia zgodnie z §25 i 26 to prawo
zwołania Walnego Zgromadzenia przysługuje Głównej Komisji Rewizyjnej.
§28. O
terminie i miejscu Walnego Zgromadzenia Zarząd Główny względnie Komisja
Rewizyjna zawiadamia indywidualnie wszystkich członków pisemnie co najmniej na
dwa tygodnie przed terminem Zgromadzenia podając przy tym proponowany porządek
obrad.
§29. Do
kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a)
rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej z
czynności Towarzystwa za okres kadencji,
b)
podejmowanie uchwał w sprawie wniosków wniesionych przez Zarząd Główny, Główną
Komisję Rewizyjną, Zarządy Oddziałów lub zgłoszonych przez uczestników Walnego
Zgromadzenia,
c)
wybór prezesa, wiceprezesów oraz pozostałych członków Zarządu Głównego
Towarzystwa,
d)
wybór Głównej Komisji Rewizyjnej Towarzystwa,
e)
wybór Sądu Koleżeńskiego Towarzystwa,
f)
odwoływanie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego
przed upływem ich kadencji w razie stwierdzenia nie wywiązywania się władz
Towarzystwa z ich obowiązków lub popełnienia przez nich wykroczeń przeciwko
statutowi Towarzystwa,
g)
ustalanie kierunków działania Zarządu Głównego,
h)
wybór honorowych członków Towarzystwa,
i)
uchwalanie zmian w statucie Towarzystwa,
j)
decydowanie w sprawach wykluczenia członków w razie wniesienia odwołania przez
wykluczonych,
k) decydowanie w sprawach likwidacji Towarzystwa
oraz rozporządzanie jego majątkiem,
l)
uchwalanie wysokości składek członkowskich.
§30. Uchwały
Walnego Zgromadzenia zapadają większością głosów członków obecnych na
Zgromadzeniu, tylko w sprawach dotyczących zmiany Statutu oraz rozwiązania
Towarzystwa potrzebna jest większość 2/3 głosów członków obecnych na
zgromadzeniu.
§31. Na
Walnych Zgromadzeniach przewodniczy osoba wybrana przez obecnych członków
Towarzystwa. Przebieg i treść Walnego Zgromadzenia protokołuje osoba powołana
przez przewodniczącego Zgromadzenia spośród uczestników Zgromadzenia. Protokół
ten podpisuje przewodniczący Zgromadzenia.
§32.
Obowiązkiem przewodniczącego Walnego Zgromadzenia jest nie dopuścić pod
głosowanie wniosków sprzecznych z obowiązującym Statutem.
§33. Walne
Zgromadzenia przepisowo zwołane są ważne bez względu na liczbę osobową. Wyjątek
stanowią Zgromadzenia, na których będą rozważane projekty dotyczące zmian w
Statucie Towarzystwa i likwidacja Towarzystwa. Do prawomocności takich zebrań
wymagana jest obecność przynajmniej połowy wszystkich zwyczajnych członków
Towarzystwa. O ile Zgromadzenie takie w pierwszym terminie nie odbędzie się.
Zarząd zwoła Zgromadzenie w drugim terminie, które będzie ważne bez względu na
liczbę obecnych.
§34. Sprawami
Towarzystwa kieruje Zarząd Główny, wybierany na trzy lata przez Walne
Zgromadzenie, spośród członków, składający się z prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i
zastępcy sekretarza, skarbnika i zastępcy skarbnika oraz 3 członków; ponadto do
Zarządu wchodzą przewodniczący zarządów oddziałów i sekcji Towarzystwa. W skład
Zarządu Głównego wchodzi także naczelny redaktor Towarzystwa i jego zastępcy, ustępujący Prezes Towarzystwa z kadencji
poprzedzającej, oraz Prezes-elekt wybierany na Walnym Zgromadzeniu i
przewidziany jako Prezes na następną kadencję. Jeśli wybrany Prezes rozpoczyna
swoją pierwszą kadencję Walne Zgromadzenie może wybrać go jednocześnie jako
Prezesa-elekta na drugą (i ostatnią) kadencję. Walne Zgromadzenie przy wyborze
członków Zarządu Głównego jednocześnie określa ich stanowisko w Zarządzie
Towarzystwa. Delegaci Zarządów oddziałów i sekcji jako członkowie Zarządu
Głównego nie wymagają wyboru przez Walne Zgromadzenie. Stanowiska prezesa i
wiceprezesa w Zarządzie Głównym nie można piastować bez przerwy dłużej niż
przez dwie kolejne kadencje.
§35.
Ustępujący Zarząd Główny jest zobowiązany zaproponować pełną listę wyborczą
przyszłych naczelnych władz Towarzystwa, wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
Nazwiska
wszystkich kandydatów Zarząd Główny dołącza do indywidualnych zawiadomień o
terminie Walnego Zgromadzenia:
a) w terminie do 7 dni przed ostatnim plenarnym
posiedzeniem Zarządu Głównego każdy członek Towarzystwa, zgodnie z § 16 punkt
"g" Statutu, może zgłosić indywidualnie swoje kandydatury na prezesa
i dwóch wiceprezesów, naczelnego redaktora wydawnictw oraz prezesa Głównej
Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego, które Zarząd Główny powinien omówić i
wykorzystać przy układaniu obowiązkowej listy wyborczej,
b)
odrębne listy wyborcze całych naczelnych władz Towarzystwa mogą być zgłaszane
przez: l) grupy liczące co najmniej 1/10 wszystkich członków Towarzystwa, 2)
Zarządy Oddziałów liczących co najmniej 30 członków. Listy z wymaganymi
podpisami muszą wpłynąć do Zarządu Głównego co najmniej na 7 dni przed terminem
Walnego Zgromadzenia.
§36. Posiedzenia
Zarządu Głównego powinny odbywać się nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Posiedzenie Zarządu Głównego zwołuje i prowadzi prezes lub w jego zastępstwie
wiceprezes, a w ich zastępstwie członek Zarządu najstarszy wiekiem.
§37.
Zawiadomienia zwołujące posiedzenie Zarządu Głównego i zawierające porządek
obrad winny być doręczone wszystkim członkom Zarządu oraz prezesowi Głównej
Komisji Rewizyjnej na 7 dni przed terminem posiedzenia.
§38. Na
pisemne żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej albo co najmniej 5 członków Zarządu
Głównego, zawierające projekt porządku obrad, prezes lub zastępujący go członek
Zarządu winien zwołać posiedzenie Zarządu najpóźniej w ciągu l 0 dni.
§39.
Posiedzenia Zarządu Głównego są ważne, gdy uczestniczy w nich przynajmniej 10
członków - w tym co najmniej jedna z osób wymienionych w § 36. Decyzje Zarządu
zapadają większością głosów, a w razie równości głosów decyduje głos
przewodniczącego. Treść obrad posiedzeń Zarządu protokołuje sekretarz, a
protokoły te podpisuje każdorazowo przewodniczący.
§40. Zarząd
Główny kieruje działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu i
dyrektywami Walnego Zgromadzenia. Kadencja Zarządu Głównego trwa trzy lata.
§41. Zarząd
Główny prowadzi bieżące sprawy Towarzystwa, a w szczególności do jego zakresu
działania należy:
a)
opracowywanie programów działalności naukowej,
b)
inicjowanie i podtrzymywanie współpracy z innymi towarzystwami naukowymi
krajowymi i zagranicznymi,
c)
prowadzenie listy członków,
d)
przyjmowanie nowych członków oraz wykreślanie zalegających z opłatą składek
zgodnie z postanowieniami § 19 i wykluczanie z Towarzystwa zgodnie z
postanowieniami § 20,
e)
zwoływanie Walnych Zgromadzeń i przygotowywanie na nie wniosków,
f)
zarządzanie i gospodarowanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
g) układanie budżetu Towarzystwa oraz zatwierdzanie preliminarzy finansowych jego Oddziałów
i Sekcji,
h)
wydawanie opinii i wniosków w sprawie przyznawania odznaczeń i nagród
państwowych oraz naukowych wyjazdów za granicę,
i)
przyznawanie wyróżnień, nagród i dotacji,
j)
rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Oddziałów,
k)
organizowanie Oddziałów i Sekcji Towarzystwa oraz sprawowanie opieki i kontroli nad
ich działalnością,
l)
ustalanie miejsca i terminu Walnego Zgromadzenia oraz krajowych konferencji, sympozjów
i zjazdów naukowych Towarzystwa, proponowanych przez Zarządy Oddziałów
lub Sekcje,
ł) powoływanie Komisji Towarzystwa i wybór
przewodniczących Komisji,
m) zatwierdzanie instrukcji oraz regulaminów Sekcji,
Oddziałów i Komisji Towarzystwa,
n) inicjowanie i popieranie wszelkich form
działalności służących realizacji celów Towarzystwa zgodnie z treścią artykułu
2,
o)
przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu kandydatów na członków Zarządu Głównego,
Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego w trybie § 35.
p) wybór naczelnego redaktora wydawnictwa Towarzystwa i jego dwu zastępców.
§ 42. Prezes Zarządu Głównego lub w razie jego
nieobecności wyznaczony przez niego wiceprezes:
a)
reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz,
b)
otwiera, prowadzi i zamyka zebrania Zarządu Głównego, otwiera Walne
Zgromadzenie oraz proponuje kandydata na przewodniczącego Walnego Zgromadzenia,
c)
podpisuje wraz ze skarbnikiem lub zastępcą skarbnika wszelkie akty, skutkiem
których może nastąpić zmiana w funduszach lub majątku Towarzystwa,
d)
kieruje bieżącą pracą Zarządu oraz odpowiada za pracę sekretariatu i wraz z
sekretarzem podpisuje wszelkie pisma lub dokumenty,
e)
przyjmuje i zwalnia w porozumieniu z sekretarzem i skarbnikiem pracowników
Zarządu Głównego Towarzystwa,
§43. Gospodarkę finansową Towarzystwa prowadzi prezes lub
zastępujący go wiceprezes wraz ze skarbnikiem lub zastępcą skarbnika, względnie
upoważnionym przez prezesa członkiem Zarządu Głównego.
§44. Do
przeprowadzenia operacji finansowych wymagane są 2 podpisy osób wymienionych w
§43, z których jedna jest skarbnikiem lub zastępcą skarbnika.
§45. Główną
Komisję Rewizyjną złożoną z prezesa, wiceprezesa, sekretarza i dwóch członków
wybiera Walne Zgromadzenie na okres 3 lat, określając imienny wybór na
poszczególne stanowiska.
§46. Lista
kandydatów na członków Głównej Komisji Rewizyjnej jest przedkładana Walnemu
Zgromadzeniu w trybie § 35.
§ 47. Do
obowiązków Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
a)
merytoryczna ocena całej działalności Towarzystwa w przybliżeniu raz na rok, w
tym sprawdzenie ksiąg, rachunków, obrotów, stanu kasy, inwentarza i zbiorów
Towarzystwa oraz przedstawienie na Walnym Zgromadzeniu pełnego sprawozdania za
cały okres kadencji i wniosku w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu
Głównego,
b)
sprawdzanie zamknięć rachunków oraz przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu
sprawozdań i wniosków w sprawach finansowych,
c)
czuwanie nad tym, żeby Zarząd Główny przestrzegał przepisów Statutu
Towarzystwa,
d) prezes Głównej Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony
przez niego członek Komisji obowiązany jest brać udział w posiedzeniach Zarządu
Głównego Towarzystwa.
§48. Sąd
Koleżeński złożony z prezesa, wiceprezesa, sekretarza i dwóch członków jest
wybierany spośród członków Towarzystwa przez Walne Zgromadzenie na przeciąg
trzech lat równocześnie z wyborem Zarządu Głównego; przy wyborze członków
określa się jednocześnie ich stanowisko w Sądzie Koleżeńskim.
§49.
Kandydatów na członków Sądu Koleżeńskiego przedstawia się Walnemu Zgromadzeniu
w trybie § 35.
§50. Do
obowiązków Sądu Koleżeńskiego należy:
a)
rozstrzyganie sporów wynikłych pomiędzy członkami Towarzystwa na terenie ich
działalności w ramach statutowych zadań w Towarzystwie,
b) przedstawianie wniosków w
sprawie wykluczenia członków zgodnie z § 120 Statutu.
§ 51. Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego służy
zainteresowanym odwołanie do Walnego Zgromadzenia.
Art.
6
ODDZIAŁ TOWARZYSTWA
§52.
Towarzystwu przysługuje prawo zakładania oddziałów w różnych ośrodkach
naukowych ma to na celu prowadzenie prac wynikających z art. 2 § 17 Statutu w
pewnym terytorialnie ograniczonym okręgu.
§53. Oddziały
stanowią nieodłączną część Towarzystwa i mogą powstawać za zgodą Zarządu
Głównego na pisemny wniosek przynajmniej l 0 członków zamieszkałych w danym
okręgu.
§54. Władzami
Oddziału Towarzystwa są:
a)
Walne Zgromadzenie Oddziału,
b)
Zarząd Oddziału,
c) Komisja Rewizyjna Oddziału.
§ 55.
Oddziały:
a)
realizują statutowe zadania Towarzystwa,
b)
podejmują wszelkie inne prace i czynności zlecone im przez władze naczelne
Towarzystwa w ramach niniejszego Statutu,
c)
współpracują z instytucjami i stowarzyszeniami o pokrewnym charakterze, a także
z innymi Oddziałami Towarzystwa przy urzeczywistnianiu jego zadań,
d)
zarządzają funduszami i majątkiem, uzyskanymi z wyraźnym przeznaczeniem dla
Oddziału, pod nadzorem Zarządu Głównego,
e)
uczestniczą w układaniu list wyborczych do naczelnych władz Towarzystwa w
trybie § 35 punkt "a" oraz "b".
§56. Oddziały odbywają Walne Zgromadzenia oraz powołują
własne Zarządy i Komisje Rewizyjne na wzór naczelnych władz. Na czele Oddziału
stoi Zarząd składający się z przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza,
skarbnika i w razie potrzeby dalszych członków Zarządu. We władzach Oddziału
nie przewiduje się własnego Sądu Koleżeńskiego.
§57. Listę
członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej każdego Oddziału zależnie od jego potrzeb
i możliwości ustala Walne Zgromadzenie Oddziału.
§58. Walne
Zgromadzenie Oddziału:
a)
rozpatruje sprawozdanie Zarządu Oddziału z działalności w okresie kadencji oraz
sprawozdanie Komisji Rewizyjnej i podejmuje uchwałę dotyczącą absolutorium dla
Zarządu Oddziału,
b)
podejmuje uchwały w przedmiocie wniosków przedkładanych przez Zarząd lub
członków Oddziału,
c) dokonuje co trzy lata wyboru Zarządu Oddziału i
Komisji Rewizyjnej.
Walne
Zgromadzenie zwyczajne zwołuje Zarząd Oddziału co trzy lata, zawiadamiając
członków o dacie, miejscu i porządku dziennym najpóźniej na 7 dni przed
terminem Walnego Zgromadzenia.
Walne
Zgromadzenie nadzwyczajne Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału z
inicjatywy własnej, na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków Oddziału lub na
pisemne zlecenie Zarządu Głównego dla rozpatrzenia zgłoszonych Zarządowi
Oddziału wniosków. Zwołanie następuje nie później jak w dwa tygodnie od daty
uchwały Zarządu Oddziału lub otrzymania przezeń żądania.
Walne
Zgromadzenie Oddziału zwołane przepisowo jest ważne bez względu na liczbę obecnych.
§59. Zwyczajne
Walne Zgromadzenie Oddziału i wybory ich władz winny się odbywać co najmniej na
trzy miesiące przed Walnym Zgromadzeniem Towarzystwa i wyborami Zarządu
Głównego Towarzystwa. Nowo wybrany Zarząd Oddziału winien w ciągu tygodnia
przedstawić Zarządowi Głównemu członka Zarządu Głównego z ramienia Oddziału;
członkiem tym
powinien być w zasadzie przewodniczący Zarządu Oddziału.
§60. Zarząd
Oddziału:
a)
kieruje działalnością Oddziału i reprezentuje Oddział na zewnątrz,
b)
przedstawia Zarządowi Głównemu kandydatów na członków Towarzystwa,
c)
opracowuje i przedstawia sprawozdanie z działalności i wnioski Walnemu
Zgromadzeniu Oddziału oraz władzom naczelnym Towarzystwa, których uchwały i
zlecenia wykonuje.
Art.
7
SEKCJE TOWARZYSTWA
§61. Walne Zgromadzenie
Towarzystwa może utworzyć Sekcje Towarzystwa obejmujące przedstawicieli
poszczególnych nauk fizjologicznych.
§62. Sekcje
działają zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zgromadzenie
Towarzystwa.
§63. Sekcje
mogą używać pieczęci z napisem: "Polskie Towarzystwo Fizjologiczne i nazwa
sekcji".
Art. 8
MAJĄTEK I BUDŻET TOWARZYSTWA
§64. Fundusze
Towarzystwa tworzą:
a)
składki członkowskie,
b)
dotacje KBN i innych instytucji,
c)
darowizny i zapisy,
d) inne wpływy, przewidziane
statutową działalnością Towarzystwa.
§ 65. Wszelkie decyzje władz Towarzystwa dotyczące części
lub całości majątku nieruchomego lub obciążenia hipoteczne wymagają zgody
władzy rejestracyjnej.
§ 66. Zarząd
Towarzystwa prowadzi rachunkowość według obowiązujących przepisów.
Art.
9
ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§67. W razie likwidacji Towarzystwa ostatnie Walne
Zgromadzenie decyduje o sposobie rozwiązania oraz zużytkowaniu majątku
Towarzystwa za zgodą władzy rejestracyjnej. Pozostały po likwidacji majątek
Towarzystwa zostanie przekazany na cele naukowe.